25 maart 2021

DIT BETEKENT DE VERKIEZINGSUITSLAG VOOR DUURZAME ONDERNEMERS

En zo hadden we deze maand in Nederland een historische verkiezingsdag. Niet alleen doordat het drie dagen in beslag nam en we allemaal een potlood mee naar huis mochten nemen. Ook de uitslag zou ik historisch willen noemen. De premierbonus van Rutte, de groei van een partij als Forum voor Democratie. Ik heb echter ook hoop: de stijging van D66 en daling van het CDA bieden wellicht ruimte aan een toekomstbestendiger beleid. Maar wat betekent de uitslag nu voor jou als duurzame ondernemer? We bespraken het afgelopen week in een online talkshow met diverse experts en ik vat graag de belangrijkste conclusies voor je samen.

1. MAAK DE IMPACT VAN DE VERKIEZINGSUITSLAG OOK WEER NIET TÉ GROOT 

Je zou op basis van de hoeveelheid oneliners en gesprekken op tv, radio en online kunnen denken dat de verkiezingsuitslag allesbepalend is voor of we de nieuwe economie gaan bereiken. En natuurlijk, de spelregels die het volgende kabinet bepalen, zijn essentieel voor ondernemers. Want durft de VVD te kiezen voor een prijs op CO2-uitstoot? Krijgt Kaag de groene koers in het regeerakkoord? Het politieke landschap is enorm versplinterd en het is zeer ongewis welke coalitie de regering gaat vormen. De echte sleutel ligt echter in het bedrijfsleven. Ondernemers kunnen de politiek voor zijn en met daadkracht en visie leiderschap tonen naar de nieuwe economie. In bedrijven komt bovendien een jongere generatie aan de macht die eisen stelt op het vlak van duurzaamheid. Dat gaat echt zorgen voor de verandering die nodig is.  

2. NEEM BEDRIJVEN MEE NAAR DE NIEUWE ECONOMIE VANUIT HÚBEHOEFTEN 

Nederland gaat voor een rechts-liberale democratie met een streven naar groen, zo zei Jan Paul van Soest in onze talkshow. Als we die nieuwe economie willen bereiken, moeten we dus iedereen meekrijgen. En dat betekent niet blijven denken in de ‘groen moet vanuit links’-benadering, maar aansluiten op de denkwijze van rechts-liberaal. Daar ligt ook vooral een taak voor MVO Nederland. In ons netwerk zitten volop proactieve bedrijven die elke dag laten zien dat duurzaam ondernemen ook betekent dat zaken minder bureaucratisch en effectiever worden. En dat het meer oplevert voor mens en milieu. Vanuit dat frame kun je bedrijven én partijen wellicht wél meekrijgen. Zelfs al op korte termijn, want dat is nodig.  

3. HET MKB MOET ZICH BLIJVEN LATEN HOREN

Vanuit de kracht van het mkb is veel te bereiken. Ik zie tijdens de formatie en de vorming van het regeerakkoord dan ook nog steeds een rol weggelegd voor al die bedrijven, maar dan vooral als aanjager. Door samen te werken in netwerken en projecten, verhalen te vertellen en lawaai te maken. De Haagse glazen stolp is niet altijd de realiteit, dus het is aan ons om de kennis die we opdoen praktisch door te voeren – ook buiten de groene bubbel. Wat dat betreft ligt er een druk op de schouders van MVO Nederland en alle bedrijven in het netwerk. De urgentie is er nu sterker dan ooit. We zijn een beweging van tweeduizend ondernemers met ongelofelijk veel kennis en ervaring. De kunst is om daar gebruik van te maken, en voorstellen blijven doen aan de politiek. Van de hervorming van het belastingstelsel tot (her)waardering voor de natuur: laat je horen!  

Dit blog is mede geschreven op basis van de online talkshow die we op 18 maart 2021 organiseerden. Hierin gingen Roland Amoureus, director public affairs bij Renewi, Jan Paul van Soest, duurzaamheidsconsultant bij de Gemeynt, Michel Scholte, Minister van de nieuwe economie, Mariëlle van Oort, eigenaar lobbykantoor Van Oort & Van Oort, Roy op het Veld, Change Inc en ikzelf in gesprek over de verkiezingsuitslag. Wil je ook aanwezig zijn bij een van de evenementen van MVO Nederland? Bekijk dan onze agenda en meld je – zo mogelijk – aan. 

Bron MVO NEDERAND.- MARIA VAN DER HEIJDEN

Partners van MVOZ

Ook jouw bedrijf

Deel je  MVO-power op deze website en ondersteun dit platform! 

 

 

Samen bereiken we (Zoeter)meer

Meepraten, mee-organiseren, meedoen, mee-denken. MVO Zoetermeer ontmoet je graag! 

Word ook partner

Leden van MVOZ halen 10% meer opdrachten binnen

Onderzoek wijst uit dat bedrijven die ondernemen met de MVO visie een grotere gunfactor hebben bij aanbestedingen.